Dobre źródła kandydatów do pracy są atrakcyjne dla dwóch stron: pracodawcy wiedzą, gdzie szukać, a poszukujący zatrudnienia otrzymują informację, gdzie rekrutują duże firmy oraz gdzie warto zaistnieć.
Trudno przecenić walory rekrutacji przez Internet. Ogłoszenia prasowe, oferty z urzędu i inne formy informowania o tym, że akurat szukamy pracownika (np. na własnej stronie internetowej), nadal są popularne, jednak zostały w znacznym stopniu zdominowane przez cieszące się nieustannie dużym powodzeniem portale rekrutacyjne.Platforma wirtualnych spotkań
W Polsce istnieje kilka dużych i znanych portali zajmujących się rekrutacją. Można się w nich zarejestrować, zostawić swoje CV, wybierając przy tym interesujące nas opcje – zależnie od tego, na ile chcemy się ujawniać naszym potencjalnym pracodawcom. Można ukryć dane kontaktowe czy też nazwy poprzednich pracodawców. Warto jednak wcześniej zastanowić się, jak bardzo zależy nam na szybkim znalezieniu pracy. Im więcej danych uzyska pracodawca, tym będzie miał pełniejszy i szerszy dostęp do umiejętności danego pracownika i tym prędzej skontaktuje się z wybranymi osobami.
Poza umożliwieniem bezpośredniego kontaktu pracodawcy z pracownikiem portale rekrutacyjne prowadzą szereg innych działań. Mogą chociażby współpracować z określonymi koncernami czy firmami, oferując im rekrutację. Jest to bardzo korzystne z punktu widzenia przedsiębiorcy, którego nie stać na wynajęcie dużej firmy rekrutacyjnej czy zatrudnienie head huntera, zwłaszcza gdy taka rekrutacja jest przeprowadzana za darmo.
Jak to wygląda? Pracownicy portalu, którzy zajmują się rekrutacją, segregują otrzymywane CV, kwalifikują je, biorąc pod uwagę wymagania pracodawców, a także umożliwiają kontakt obu stronom. Dodatkowo upowszechniają informację o rekrutacji w wielu źródłach, aby zwiększyć odzew na daną ofertę pracy. Jeśli firma nie zamierza przeprowadzać rekrutacji na szerszą skalę lub po prostu nie zdecyduje się na korzystanie z usług rekrutacyjnych portalu, może samodzielnie wpływać na nabór kandydatów do pracy. Jest to możliwe dzięki takiej usłudze, jak samodzielnie dodawanie ofert pracy na portalu. Zwykle w celu dodania oferty wystarczy zalogować się na danym portalu, jednak czasami zdarzają się też bardziej skomplikowane procedury.
Dobre praktyki
Interesującym przykładem działania tego typu portalu, który stanowi duże wsparcie zarówno dla osób poszukujących pracy, jak i pracodawców, jest Zielona Linia. Umożliwia ona wszystkim chętnym osobom rejestrację w bazie kandydatów, która stanowi pierwsze źródło ofert dla pracodawców podejmujących współpracę z portalem. Pracodawcy – po dokonaniu rejestracji w portalu – mogą, co szczególnie istotne, bezpłatnie dodawać oferty pracy w dowolnej liczbie. Takie oferty, po uprzedniej weryfikacji, trafiają do specjalnej wyszukiwarki ofert, która jest zlokalizowana na stronie głównej. Dodatkowo pracodawcy oraz instytucje szkoleniowe, które organizują różnego rodzaju kursy, mogą nieodpłatnie dodawać oferty szkoleń do kolejnej wyszukiwarki, która również funkcjonuje na stronie Zielonej Linii.
Nie tylko baza CV…
Portal rekrutacyjny to miejsce bezpośredniego zetknięcia się obu stron: tego, który pracy poszukuje, z tym, który ją oferuje. Zwykle więc nie ogranicza się do samego pośredniczenia – spełnia również ważną funkcję informacyjno-edukacyjną. Można więc znaleźć na nim informacje dotyczącego tego, jak napisać dobre CV, jak się zachować na rozmowie kwalifikacyjnej czy też jakie zawody są aktualnie najbardziej pożądane na rynku pracy. Bardzo często przydatne informacje są skumulowane w formie poradników, które są dodatkowo posegregowane w zależności od tego, kto jest ich adresatem: pracodawca czy poszukujący pracy. Jako ogólnopolska infolinia urzędu pracy, Zielona Linia dodatkowo zamieszcza na swojej stronie aktualności z różnych urzędów pracy. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które są zainteresowane różnymi usługami urzędu, np. bezpłatnymi szkoleniami czy informacjami o naborze wniosków.
Niemal każdy szanujący się pracodawca istnieje w Internecie. W dobie drugiej fali kryzysu, o której ostatnio wiele się mówi, funkcjonowanie firm internetowych bardzo często okazuje się jedyną możliwością przetrwania na trudnym rynku pracy. Stąd też dobra koniunktura sklepów internetowych. Podobnie rzecz ma się z funkcjonowaniem portali rekrutacyjnych – one też mają to, co jest szczególnie pożądane na rynku, czyli wielu specjalistów w swojej bazie.
To, iż aktualnie pracę zmieniamy średnio co dwa, trzy lata, świadczy o ogromnej przemianie, jaka nastąpiła na rynku zatrudnienia. W latach 70. czy 80. pracownik zmieniał pracę dwa, maksymalnie trzy razy w życiu. Przeobrażenie, jakie się dokonało, jest efektem wielu różnych czynników, ale przede wszystkim tego, że stajemy się mobilniejsi.
Mobilny to znaczy też kreatywny, aktywny, zdolny do zmian – stąd rejestracja na portalach rekrutacyjnych i udział w kolejnych rozmowach kwalifikacyjnych. Pracodawcy zależy jednak na jeszcze jednej umiejętności, jaką jest stabilność i lojalność. Zresztą ta ostatnia jest pożądana przez obie zainteresowane strony.
Joanna Niemyjska (Zielona Linia)
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/pracowniku-daj-sie-znalezc-1